2009-04-06 Årets festivalsommar
2008-05-03 De Glömda Skivorna eller Sidoprojektens Förbannelse
2008-04-24 Det finns inga genvägar
2008-04-20 Hårdrock: Gamla rävar mot nya förmågor
2008-04-12 Kaizers Orchestra bandet som vill
2007-07-05 Metaltown 2007
2007-07-01 Peace and Love 07 Bilder
2007-07-01 Peace and Love 07
2007-06-20 Hultsfred 07 Bilder
2007-06-20 Hultsfred 07
2007-04-02 Bonusskivan - Grädde på moset eller en fimp i ölen?
2006-08-28 Malmöfestivalen 2006
2006-08-13 EM-Festen 12 aug 2006
2006-08-12 EM-Festen 11 aug 2006
2006-08-11 EM-Festen 10 aug 2006
2006-08-09 EM-Festen 8 aug 2006
2006-08-08 EM-Festen 7 aug 2006
2006-08-07 Augustibuller 2006
2006-08-07 Where the Action is - Malmö
2006-08-06 P&L Vinnarrapport HÃ¥kan
2006-08-06 P&L Rapport Koshik
2006-08-02 60-tals kväll i Pildammsparken
2006-07-25 Kaktus 2006
2006-07-24 Tävling: WTAI
2006-07-15 Arvikafestival 06: Lördag 15/7
2006-07-14 Arvikafestivalen 06: Fredag 14/7
2006-07-13 Arvikafestivalen 06: Torsdag 13/7
2006-07-11 Depeche Mode på Stadion
2006-07-11 Peace&Love 2006: Bilder
2006-07-10 Peace & Love
2006-07-05 EM-Fest i Göteborg
2006-07-05 Kirunafestivalen '06
2006-07-04 Peace&Love-tävlingen avgjord!
2006-07-02 Roskilde 2006: Söndag 2/7
2006-07-01 Roskilde 2006: Lördag 1/7
Vart tar pengarna vägen?
Peter Bjärbo - 2004-03-24

Wilma har av eget intresse gjort en djupdykning i skivbranschen. Varför kostar en vanlig skiva så mycket som 179 kr. Vart går alla pengarna, får artisterna dem? Knappast troligt. Efter lite forskning i ämnet kan vi konstatera att det är skivbolagen som drar in de stora summorna. Vilket inte kommer som en överraskning.

Ett nysläppt album kostar idag mellan 159 och 179 kr. Detta tycker säkerligen alla konsumenter är alldeles för mycket. Det tycker i alla fall jag. Vad är det som gör att skivan kostar såhär mycket då? I till exempel Korea kostar en fullängdare runt 80 kr, varför kostar en skiva dubbelt så mycket här. Det klassiska är att skivbolagen hävdar att priserna stiger p.g.a. dålig försäljning för att folk laddar ner musik från Internet. Den förklaringen köper inte jag. Vad jag undrar över är vart tar de 179 kronorna som jag betalar för min skiva vägen.

En artist som undertecknad har haft möjligheten att tala med blev erbjuden 1,50 kr per såld skiva. Det skall tilläggas att detta var en grupp alá Spice Girls, i detta fall ett band bestående av två handplockade tjejer. I ett annat exempel skulle med ett mer etablerat band skulle med alla säkerhet få några kronor mer, men inte mycket. För att komma in branschen som artist måste man alltså skriva på de här skamlösa kontrakten som skivbolagen erbjuder oetablerade artister.

Ett band som gjort detta är The Hives från Fagersta. De hade kontrakt med Burning Heart Records, som är ett lite mindre bolag med alternativ inriktning. Det gick bra för Hives i Sverige och i Europa, och BHR ville etablera Hives i USA. När väl etableringen påbörjats bröt Hives kontraktet med BHR på grund av att dem blev erbjudna ett mer lukrativt kontrakt av Polydor/Universal, som är ett av de stora bolagen i branschen.

För att tjäna 1 miljon kr med det skivkontakt som ovan nämnts måste man sälja 666.666 skivor. Tänk då hur många man måste sälja för att tjäna 10 miljoner dollar. Då återstår 176 kr av mina 179 som skivan kostar. Enligt uppgifter köper en skivaffär in "topplisteskivor" för 110 kr och säljer för 179 kr. Detta ger affären en vinst på ca 69 kr per såld skiva.

Tillverkningskostnader för en skiva kan knappast överstiga mer än 5 kr per skiva. Nu återstår 102 kr i ren vinst till skivbolaget, räknat på en relativt okänd artist. En mer känd artist får säkerligen mycket mer än en krona och femtio öre. Det närmar sig nog tio till femton kronor per skiva vilket ändå ger en vinst till bolaget på 90-95 kr. Härtill kommer reklamkampanjer och promotion för artisten, vilket visserligen kostar en hel del pengar, men det är ändå skivbolagen som kammar hem den stora vinsten. Jag tycker det är synd både för artisten och för oss konsumenter. Branschen är girig, och skyller ifrån sig på piratkopiering som i mångt och mycket snarare främjar industrin. Jag vet massor av folk som laddar hem, lyssnar och springer iväg och köper skivan. För visst vill vi alla ha en stor och vacker skivsamling att imponera på våra kompisar.

Men eftersom skivor är så dyra så köper folk inte så många skivor och för att skivbolagen ska få samma vinst så höjer de priserna för affärerna som höjer priserna till oss konsumenter. Om man tittar på möbeltillverkaren IKEA så har de som affärsidé: att sälja möbler med bra kvalitet billigt. Detta gör att IKEA kan hålla samma vinstmarginal som ett företag som säljer färre och dyrare möbler.

Varför kan inte skivbolagen göra som IKEA, sänk priset på skivorna till 100 kr styck så man har råd att köpa tre, fyra skivor i månaden istället för två. Vinsten till skivbolagen borde bli densamma. Vi vet ju alla att en stor skivsamling säger en hel del om personligheten hos innehavaren.

Fotnot:
Även om alla uppgifter inte stämmer på det exakta öret, är uppskattningen hyfsat korrekt. Jag har pratat med folk i branschen och inte alltid lyckats få ett exakt svar men en tydlig antydan åt vilket håll det lutar.