John Fogery, Baltiska hallen i Malmö, 14 mars
Lennart Bjärbo - 2005-03-28
W W W W W

Med spänd förväntan närmade vi oss Baltiska hallen i Malmö, för att äntligen tillsammans med en stor skara människor som var unga, vackra och visste bäst i slutet av sextiotalet, få se och uppleva en av sextiotalets och sjuttiotalets verkligt stora. Nu är vi lätt grånande och en del hade både barn och barnbarn med sig för att få uppleva John Fogerty med band.

I vissa kretsar på den tiden fick man smyga med att man lyssnade på och dessutom tyckte att Creedence Clearwater Revival var ett bra band. Jag gömde mina C.C.R. skivor längst bak i garderoben för att mina kompisar som bara lyssnade på Mothers of Invention, Pentangle, Renaisance och andra mer eller mindre greppbara bandkonstilationer inte skulle upptäcka min lilla last. Men ikväll var det ingen som skämdes för sin musiksmak.

Läktarna och golvet fylldes sakta men säkert. Prick 19.30 började det danska förbandet Jacob Andersen Band att spela. Ingen presentation av låtar eller bandmedlemmar här inte. Synd, för första låten invaggade en att tro att det här kunde bli något riktigt intressant. Sedan följde en rad låtar som endast orsakade ont i öronen. Öronpropparna stoppades snabbt in i öronen för rädda det lilla av hörseln man har kvar. Avslutade gjorde man med en gammal fin Free låt All Right Now.

Omriggningen av scenen tog en dryg halvtimme men vi är vana att tålmodigt vänta. Det är vi uppfostrade till. Jag har väntat i 36 år för att få uppleva denna konsert. På känt manér började konserten med en video och filmkollage från Johns barndom och artistbana. Precis som när vi såg Simon And Garfunkel på Parken, Köpenhamn. Öppningslåt var Green River och redan här visade John vem som är mästaren i denna genre. Alla coverband och halvtaskiga after-ski band som envisas med att allsång med Creedence låtar är kul, borde tvingas att lyssna på åtminstone en låt med John live för inse att man borde pyssla med något annat. Som 3:e låt kom en riktig rökare. Suzie Q. Nu står vi inte stilla längre. Vi har sett hur ungdomarna gör på Ullevi. Det hoppades, det viftades och publiken levde verkligen med.

Jag tror att alla har något minne till någon låt och för mig blev det helt uppenbart när bandet drog igång Who'll Stop The Rain. 1969 var jag i Garda i Italien och minnena från musiken och den resan fick en att bli lite tårögd. Konserten höll fortfarande högt tempo och bra variation. Efter ett par snabba låtar som Lookin' Out My Backdoor och Ooby Dooby kom dom låtarna jag tycke var bäst. Nämligen dom med de lite längre melodierna där gitarrspelet kommer ännu mer till sin rätt. Run Through The Jungle, Born On The Bayou, I Heard It Through The Grapevine var underbara där även dom andra två gitarristerna i bandet fick visa lite av sina kunskaper. Annars stod dom oftast lite i skymundan eftersom John oftast tog över när det var dags för gitarrsolona. En man som hade det riktigt svettigt under konserten var gitarrteknikern. Gitarrbyte vid var ny låt. Hur många olika gitarrer han använde vet jag inte. Jag tappade räkningen vid gitarr nummer åtta.

En lite lugnare låt var Deja Vu (All Over Again) som framfördes samtidigt som en antikrigsfilm visades på filmduken. Denna låt var hämtad från den senaste skivan och manar till viss eftertanke. Konserten fortsatte sedan i högt tempo. Att John snart fyller 60 år är svårt att tro. Han spelar och sjunger aggressivt och han verkar fortfarande stortrivas på scenen och kommunicerar med publiken mellan var låt. Citat från John. "You make me feel good" Om vi lyckades med detta så är John Fogerty mer än välkommen tillbaka för vi mådde väldigt bra när vi sakta gick hem och smånynnade på Up Around The Bend och dom andra 27 låtarna som han bjöd oss på.

Låtlista: Green River, Blueboy, Suzie Q, Who'll Stop The Rain, It Came Out Of The Sky, Sugar-Sugar (In My Life), Lookin' Out My Backdoor, Rambunctious Boy, Blue Moon Nights, Run Through The Jungle, Ooby Dooby, She's Got Baggage, Born On The Bayou, Jambalaya, Cotton Fields, Hot Rod Heart, Down On The Corner, Deja Vu (All Over Again), I Heard It Through The Grapevine, Almost Saturday Night, Have You Ever Seen The Rain, The Old Man Down The Road, Centerfield, Up Around The Bend, Bad Moon Rising, Fortunate Son
Extranummer: Rockin' All Over The World, Proud Mary