Arméns Trumkår, Hagaskolan Borlänge, 4 maj
Text/Foto: Jonna Sjögren - 2005-05-09

Nu får ni inte tro att ni har hamnat i ett nummer av Värnpliktsnytt. Nej då, det är fortfarande Wilma Magazine du läser. Här kommer nämligen en recension av ett lite annorlunda slag. En onsdagskväll tog jag plats i Hagaskolans aula i Borlänge och vad gjorde jag där? Jo, Arméns Trumkårs Underhållningsband var där på besök och det var något jag inte ville missa. En sån energi och ett sånt lyckopiller var det längesen jag såg på en scen.

Vad är då Arméns Trumkårs Underhållningsband undrar du? Jo, det är ett gäng glada pojkar och flickor som helt enkelt gör sin värnplikt som musiker och det här är ett av deras uppdrag. Att verkligen ge allt på en scen med allt vad slagverk, sångare, rytmsektion och blåsare heter. Under ledning av Tommy Törner, stabstrumslagare i svenska armén, gör dessa musiker en fantastisk show och publiken får verkligen vad de kommit dit för.
TrumkårenNär ljuset släcks i salen och riktas mot scenen kommer bandet inspringande till ljudliga applåder. De 25 musikerna fullkomligt väller upp på scenen. De tar plats bakom sina instrument och sen börjar en konsert så full av ljud att man inte kan bli annat än imponerad. Det här är musiker i toppklass, alla trakterar sina instrument (många av de medverkande kan spela många fler än ett instrument och byter lika lätt instrument som plats på scenen) med en enorm spelglädje. Inledningen med "Soluppgång" ur Also sprach Zarathustra och See See Rider av Elvis var riktigt maffig och det blev bara bättre och bättre. Under resans gång fick publiken höra allt från boogiewoogie till bossa nova och där emellan musik av både Electric Banana Band och Ted Gärdestad. Med andra ord, en salig blandning med ett fantastiskt band!

Trots att Hagaskolans aula inte har den bästa akustiken för en konsert som den här, så utnyttjar Arméns Trumkårs Underhållningsband verkligen den lilla akustik som finns till max. Den enorma energi som finns på scenen höjer verkligen temperaturen i lokalen och för Borlängepublikens del skulle de kunnat få spela resten av kvällen.

TrumkårenNågot av det absolut vackraste under kvällen, var när det klassiska tattoo-numret Highland Cathedral spelades. Linda Johanson på sopransaxofon frambringade nog många tårar i publikens ögonvrår. Även en snyggt arrangerad version av Glory glory halleluja var en favorit men höjdpunkten kom trots allt någonstans i mitten av konserten. När Jerk Wååg plockar fram fiolen och framför Czardas av Monti. Med tre egna kosacker spelar han detta maffiga stycke som om det var det lättaste i världen. Och som fiolspelare kan man inte annat än lyriskt sjunka ner i sin stol och njuta. Så otroligt imponerande och det visar också vilka enormt duktiga musiker man har att göra med när man är på konsert med Arméns Trumkårs Underhållningsband. Som extranummer framförde bandet Björn Skifs gamla slagdänga Hooked on a feeling med en mycket duktig sångare (som jag oturligt nog inte minns namnet på) och med ett ös som kunde få vem som helst att dansa loss ordentligt.

Efter pausen deltog även Borlänge Skolors Musikkår och Musikskolans Drillflickor, ett fantastiskt gäng som fick stora ovationer av trumkårens ledare. De spelade bland annat ett medley med filmmusik, musik ur Rosa Pantern och de inledde konsertens andra del med sin egen marsch, Borlänge Skolors Musikkårs marsch. När musikerna i trumkåren återkom var det något helt annat publiken fick se än det som pågick på scenen i första delen. Samma musiker men utan underhållning. Nu var det istället Arméns Trumkår, alltså den mer strikta delen, som tog plats i lokalen och det mina kära läsare, är också en fantastisk upplevelse. De är enormt skickliga och får det de gör att se så enkelt ut. De spelade Under blågul fana och avslutade med Svenska Arméns Tapto. (Tapto, militär signal som anger den tid då soldaterna skall vara i förläggningen. Reds. anm.) Och att se militär disciplin är alltid häftigt, så även med Arméns Trumkår. Så alla nedskärningar till trots hoppas jag att de behåller den delen av försvaret, för trumkåren är bland det häftigaste man kan se. En svinkall onsdagskväll i Borlänge i maj 2005.