System Of A Down - Mezmerize
Daniel Persson - 2005-05-30

Det här var en platta som jag längtat länge efter. Jag är av den fasta övertygelsen att System Of A Down är 2000-talets viktigaste band inom hårdrocken. Dom räds ingenting när dom experimenterar med sin musik. Dom blandar alla möjliga musikstilar. Alltifrån rent deathmetal-lika partier, halvpoppiga sångstämmor och elektronisk stämningsmusik till armenisk folkmusik med en ordentlig dos av klassiskt hårda metalriff som stadig grund. Mina förväntningar var alltså på topp, och det fanns vissa farhågor. Skulle dessa märkliga herrar lyckas nå upp till samma höjder som på närmast legendariska Toxicity?

System of a Down - MezmerizeDen här plattan är fruktansvärt bra, och trots att den liknar Toxicity så är den mycket annorlunda. Där Toxicity kunde vara direkt svårlyssnad, så är Mezmerize avsevärt lättare att ta till sig. För att ge ett exempel så tog det mig nästan fem lyssningar på Toxicity innan jag kom i rätt sinnesstämning för att uppskatta plattan, medan Mezmerize satt som klistrad efter två. Detta tror jag främst beror på att Mezmerize bygger på avsevärt mer traditionella riff än låtarna på Toxicity. Innan System Of A Downs innersta krets nu får kollektivt hjärtslag så kan jag snabbt intyga att det inte innebär att dom blivit det minsta mindre innovativa eller överraskande, men det har fått till följd att det går snabbare att komma in i plattan.

Med detta sagt så är svaret på frågan om Mezmerize nåt upp till Toxicity; Ja. System Of A Down har gjort en fantastisk platta. Låtar som "Cigaro" med sitt sköna malande, fräcka text, och överraskande melodislingor gör att man nästan studsar av glädje framför stereon. "Sad Statue" som är en fartfylld låt med en underbart sorgsen refräng och all energi man kan önska sig utgör också en viktig hållpunkt på plattan. Singeln "B.Y.O.B" är också den ett klassiskt System Of A Down mästerverk, och dessutom en underbar ironisk kritik till Mr Bush och hans framkrystade Irakkrig (Min gissning är att förkortningen står för "Buy Your Own Bomb", vad gissar du på?). Ytterliggare en personlig favorit är den lugna, sorgsna "Lost In Hollywood" som verkligen dryper av förakt (och anar jag lite medkänsla) för dom som blivit blåsta av Hollywoods drömbilder om rikedom och evig berömmelse. Egentligen är det bara "Question?" och "This Cocain Makes Me Feel Like I'm On This Song" som, trots sitt fräcka namn, är alldeles för anonyma. Det är egentligen dom två låtarna som håller den här plattan från att bli en fullpottare, och då känner jag mig ändå lite överkritisk för dom låtarna har också många kvaliteter.
Kort sagt KÖP DENNA PLATTA! Den är ett underbart mästerverk som, trots att den är lätt att ta till sig, inte tullar på några konstnärliga värderingar. System Of A Down har gjort det igen!