Slaughter - Fear no evil
Bo Lundqvist - 2005-08-05
W W W w w

Popmetal från 1995 kan det vara något att skriva om idag. Ja, varför inte… För att det inte skall uppstå några oklarheter så skall det först som sist sägas att Slaughter inte skall förväxlas med Satanic Slaughter och inte heller med Slaughter and the Dogs. Faktum är att det också funnits eller kanske till och med finns ett band i Kanada med namnet Slaughter, men inte heller detta avses här.

Kan man recensera en platta som gavs ut redan 1995? Tja, jag tycker det eftersom jag hörde plattan första gången för ett par månader sedan. Inte så att den är nyutgiven eller något liknande. Nä, saken är den att jag köpte ett antal CD vid ett besök i Peking och bland dessa fanns Fear No Evil. Plattan låg ospelad i minst ett halvt år, men så en dag hamnande den i datorn och det visade sig att den var riktigt bra.

Vad är det för slags musik undrar ni säkert. Det handlar helt klart om vad vi oftast kallar hårdrock men som i detta fall snarare är Popmetal. Det finns både röjarlåtar och mer balladbetonade låtar på plattan, som allt som allt innehåller tolv spår. Enligt Yahoo.com så innehåller plattan, citat "Hard Rock, Mainstream Rock and Popmetal" och vid närmare eftertanke så kan det nog stämma.

Jag har lyssnat på samtliga spår ett större antal gånger under färd mellan hemmet och jobbet och faktum är att jag gillar det mesta på plattan. Av de hårdare och snabbare låtarna är det framför allt tre spår som tilltalar mig.
Första spåret Live Like There's No Tomorrow inleds med polisradiotrafik, sirener och slutligen rotorljudet från en helikopter innan det hela drar igång. Första gången man hör låten - och plattan med för den delen - så blir man lite förvånad för sångaren Mark Slaughter har en något säregen röst. En röst som han utnyttjar på ett bra sätt i flera av övriga låtar. Halvvägs in i Live Like There's No Tomorrow drar man ner tempot en aning för att växla upp på nytt i det efterföljande gitarrsolot.

Sjunde spåret Hard Times är inte heller illa. Precis som i Live Like There's No Tomorrow startar Hard Times med ett annorlunda intro. I det här fallet har man valt klipp från uttalanden gjorda av välkända personer som Winston Churchill, Richard M Nixon, Hitler med flera. Texten handlar om hur det ser ut runt om i världen och då framstår följande textrader som logiska "It's hard to take it, so will you make it? You start to wonder and now you're going through hard times". Detta gällde 1995 och gäller lika mycket idag.

Plattans sista och tolfte spår Unknown Destination är trots allt min favorit. Distad gitarr och rak takt är inte illa. Gitarrsolot är i min smak och kanske framför allt hur det avslutas.
Förresten tredje låten Searchin' är inte heller illa med distade gitarrer.
Bland de lite lugnare låtarna är It'll Be Alright en klar favorit. Kanske för de inledande textraderna - Look into my eyes and tell me what you see. Is it anyone there? Fundera på det. Nog har ni väl råkat ut för att se in i ögon som är helt tomma.

Mer om Slaughter läs här: Porträtt Slaugher